Hailuodon sillat ja pengertie

Hailuodon sillat ja pengertie

Oulun Riutunkarin ja Hailuodon Huikun välille rakennetaan kiinteä maantieyhteys. Yhteyden Perämeren suurimmalle saarelle muodostavat pengertie ja kaksi siltaa, jotka valmistuttuaan korvaavat nykyisen lauttaliikenteen. Pengertietä rakennetaan noin 6,9 kilometriä, ja kahden sillan pituus on yhteensä noin 1,5 kilometriä.

Huikun siltaan on valittu niin sanottu teräsbetonikantinen liittopalkkisilta, jossa betoninen siltakansi ja teräksiset palkit toimivat yhdessä kantavana rakenteena. Toisen sillan kantava rakenne on teräsbetonia, jossa teräbetonisen kansirakenteen palkit ovat jännitettyjä. 

Alueelle tehtiin kattavat luontoselvitykset, ja suunnittelua ohjaavat Natura-vaatimukset.

Hailuodon kiinteä yhteys on poikkeuksellinen hanke, sillä Suomen merialueille toteutetaan verrattain harvoin pengerteitä tai siltoja.

Hailuodon puoleisen Huikun sillan pituus on 767 metriä ja vapaa alikulkukorkeus on yli 18 metriä, mikä tekee siitä poikkeuksellisen ison vesistösillan. Sillan suunnittelee Ponvia. 

A-Insinööreihin kuuluva Plaana suunnittelee pengertien ja muut tiejärjestelyt molemmissa päissä. Geoteknisestä suunnittelusta vastaa AFRY.

Tämänhetkisen arvion mukaan rakentaminen voisi käynnistyä keväällä 2023.Tällöin kiinteä yhteys aukeaisi liikenteelle aikaisintaan vuonna 2025 ja lauttaliikenne päättyisi. 

Sijainti

Oulu

Asiakas

Väylävirasto

Palvelumme

Siltojen ja taitorakenteiden suunnittelu, Tiesuunnittelu

Kustannukset

96 M€

Valmistumisvuosi

2025

Muita referenssejämme

Kemin Ajoksen, Kröpulnin ja Storbackenin tuulivoima-puistot

Kemin Ajoksen, Kröpulnin ja Storbackenin tuulivoima-puistot

Tavara-aseman siirto, Tampere

Tavara-aseman siirto, Tampere

Oulun satama, Länsilaituri, laivapaikka 106

Oulun satama, Länsilaituri, laivapaikka 106

Matinkartanonsilta on rakennesuunnittelun ideoista tehty

Matinkartanonsilta on rakennesuunnittelun ideoista tehty

Länsilaituri ja satamakenttä, Oritkarin satama

Länsilaituri ja satamakenttä, Oritkarin satama